Eco-movement is de data provider voor alle oplaadpalen in de Benelux. Onze data wordt onder andere gebruikt in de volgende app's:
NewMotion App | Smoov app | Nuon App | Plugsurfing App | Social Charging App | Meer partners...

Laadmethodes

Behalve type stekkers kom je ook aanduidingen van de “modes” tegen. De term mode geeft aan welke techniek er gebruikt wordt voor het laden. Hieronder staan de vier verschillende “modes” beschreven.

Mode 1

Mode 1 is laden met een gewoon stopcontact zonder begrenzing! Voor auto’s wordt mode 1 laden in principe niet gebruikt.

Mode 2

Mode 2 is laden met een vaste stroombegrenzer, meestal aan een gewoon stopcontact of via een eenvoudige laadpaal thuis. De kabel die bijvoorbeeld bij de Nissan Leaf zit waarmee je op een gewoon stopcontact kunt laden is een Mode 2 kabel.

In theorie kan je met mode 2 tot 32A laden. In praktijk is de maximale laadstroom zo’n 10A. Met deze 2.3kW moet je er dus op rekenen dat je 11 uur nodig hebt om de Leaf batterij van 25kWh op te laden.

Mode 3

Mode 3 is gecontroleerd laden. Er wordt gecommuniceerd tussen de auto en de lader en pas als er een geschikte laadstroom is “afgesproken” tussen de auto en de oplaadpaal wordt er spanning op de het stopcontact gezet.

Via de stekker wordt doorgegeven welke stroom de auto mag gebruiken.

Thuis heb je voor Mode 3 een speciale aansluiting nodig, vergelijkbaar met de aansluiting voor een elektrisch fornuis. Enige aanpassingen in de meterkast zijn dus een voorwaarde om met 230V/32A (7,4kW) te kunnen laden. Echter, dit is wisselstroom (AC). In de Nissan Leaf zit een omvormer die deze wisselstroom naar gelijkstroom voor de accu’s omzet. De Nissan Leaf omvormer heeft een vermogen van slechts 3,3kW. Met wat verliezen in de omvormer gaat kan deze dus maximaal met 18A laden. Met 3,3kW moet je dus rekenen op een oplaadtijd van 7,5 uur, prima voor een nachtelijke oplaadbeurt.

Het mode 3 oplaadpunt kan echter meer stroom leveren. Publieke mode 3 laadpalen leveren vaak krachtstroom en kunnen dan laden met  11kW,  22kW of soms zelfs 44kW. Een elektrische auto met een zwaardere omvormer aan boord zoals een Tesla kan met mode-3 veel sneller laden.

Mode 4

Mode 4 is  is snelladen met gelijkstroom. Bij snelladen bepaalt de oplaadpaal zelf het gehele laadproces. De oplaadpaal staat in direct contact met de autobatterij. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van omvormers in de elektrische auto (van AC naar DC). Bij mode 1 t/m 3 wordt altijd geladen via een in de auto aanwezige  omvormer en wordt het laadproces door de auto zelf bepaald.

Met een mode 4 lader kun je de Nissan Leaf in een half uurtje weer volladen. De oplaadtechniek is volledig anders: in plaats van de omvormer in de auto te gebruiken hebben deze laders zelf een omvormer die direct gelijkstroom aan de auto levert. De laadtijd wordt dan dus (gemiddeld) minder dan een half uur.

De snelladers gebruiken in Nederland Chademo stekkers. Met Mode 4 kan er geladen worden 20kW en 50kW.